Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Młodzi i alkohol. Nie bądź obojętny

ARO
Aż 75% sprzedawców w zgorzeleckich sklepach objętych akcją z udziałem „tajemniczego klienta”, było gotowych sprzedać alkohol młodym ludziom bez uprzedniego okazania dowodu osobistego. Współfinansowane przez Urząd Miasta badanie przeprowadziło stowarzyszenie RoPSAN.

Wyniki badania przeprowadzonego metodą „tajemniczego klienta” w pierwszych dniach kwietnia, w 52 losowo wybranych sklepach, marketach i na stacjach paliw działających na terenie Zgorzelca, są nie do zaakceptowania. Przedstawione i omówione na konferencji podsumowującej, która odbyła się 6 czerwca w Miejskim Domu Kultury, porażają skalą bezmyślności i niefrasobliwości sprzedawców, ale też lekceważeniem przepisów, które wyraźnie nakazuje sprawdzać wiek nabywcy alkoholu. Warto jednak podkreślić, że w stosunku do wyników badania z 2014 r., kiedy to aż 82,5% prób kontrolowanego zakupu zakończyło się sprzedażą alkoholu młodym audytorom, kwietniowe badanie wykazało, że sytuacja się poprawia. Trzeba też dodać, że zdecydowana większość interwencji podjętych przez dorosłego, który incognito towarzyszył młodym audytorom, okazała się skuteczna ! Wielu sprzedawców, którym zwrócono uwagę, że nie powinni sprzedawać alkoholu młodej osobie bez sprawdzenia dowodu osobistego, naprawiało swój błąd, co pokazuje, że często po prostu wystarczy nie być obojętnym.

Odpowiedzialna trzynastka !
Sklepy, w których sprzedawcy zażądali od „młodych audytorów” okazania dowodu osobistego, a wobec jego braku odmówili sprzedaży alkoholu to: Żabki przy ulicach: Batorego 16, Daszyńskiego 72 i Wyspiańskiego 11A, MILI przy ul. Bohaterów Getta 19, „Warzywa-Owoce” przy ul. Norwida, „Super tani alkohol” przy ul. E. Plater 5, „Dawid” przy ul. Łużyckiej 83, „DELIKAT” przy ul. Konarskiego 4 D, „ABC” przy ul. Konarskiego 4 A, Sklep spożywczy przy ul. Domańskiego 1, supermarkety „BIEDRONKA” przy ulicach: Iwaszkiewicza 3 i Lubańskiej 10B oraz LEDI przy ul. Warszawskiej 52. Trzynaście spośród skontrolowanych 52 sklepów, których obsługa jest na tyle odpowiedzialna i rzetelna, aby odmawiać nieletnim dostępu do alkoholu. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że przy następnym badaniu liczba ta się co najmniej podwoi, chociaż ideałem byłoby, aby żaden sklep nie sprzedawał alkoholu młodzieży, która nie ukończyła 18 lat. Skorzystamy na tym wszyscy.

Nie sprawdzili się…
Niestety, wśród 52 objętych audytem placówek, są i takie, które nie przywiązują wagi do wieku kupujących alkohol. Prawdziwymi czarnymi owcami są w tej grupie stacje paliw, gdzie wszystkie próby zakupu piwa przeprowadzone przez „tajemniczych klientów” zakończyłby się sprzedażą. Żaden z kasjerów nie zapytał kupującego o dowód osobisty, a po interwencji dorosłego audytora, kilku sprzedawców kłamało, że dobrze znają klienta i wiedzą, że jest dorosły, mimo że audytorzy nigdy wcześniej go nie spotkali. Nie najlepiej wypadły też zgorzeleckie hiper- i supermarkety, gdzie aż dziesięć spośród trzynastu prób zakupu zakończyło się sprzedażą piwa „tajemniczym klientom”. Niestety, mimo że wygląd kupujących sugerował, że mogą być niepełnoletni, kasjerzy w zgorzeleckich marketach: Auchan, Kaufland, Carrefour, ECO, Dino, Mario, Lidl oraz Biedronka (w 3 sklepach), podobnie jak sprzedawcy na stacjach paliw, nie prosili o okazanie dokumentów. W badaniu odnotowano też istotną różnicę pomiędzy próbami zakupu piwa dokonywanymi przez „audytora chłopaka” i „audytorkę dziewczynę”. Prawie 90%
prób zakupu piwa podjętych przez młodą kobietę zakończyło się sprzedażą (23 spośród 26 prób) i tylko w 3 przypadkach sprzedawcy poprosili ją o okazanie dokumentu potwierdzającego wiek, a wobec jego braku - odmówili sprzedaży alkoholu. W przypadku audytora chłopaka sześć na dziesięć podjętych przez niego prób zakupu piwa skończyło się sprzedażą (61,5%).

Międzypokoleniowa Koalicja Nieobojętnych
Po zakończeniu badań „tajemniczego klienta” do właścicieli i menedżerów sklepów, w których sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol młodym audytorom, zostały wysłane specjalne listy interwencyjne. Podobne listy skierowano także do centrali sieci handlowych i koncernów paliwowych, których sklepy negatywnie oceniono w badaniu. Korespondencję zawierającą prośbę o podjęcie wspólnych działań interwencyjnych i skierowanie pism do właścicieli i menedżerów „nieodpowiedzialnych sklepów”, centrali sieci handlowych i koncernów paliwowych otrzymali również dyrektorzy zgorzeleckich szkół oraz szkolne Rady Rodziców. Prośby o nieobojętność i wspólne przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej sprzedaży alkoholu skierowano także do proboszczów zgorzeleckich parafii, a różne podmioty i organizacje, w tym Rada Seniorów Zgorzelca i Komenda Hufca ZHP Zgorzelec otrzymały wzory gotowych Listów interwencyjnych, które po podpisaniu przez swoich członków mogą skierować do „nieodpowiedzialnych sklepów” i zarządów sieci handlowych oraz koncernów paliwowych. Wszystkim zaangażowanym w te działania wręczone zostaną specjalne certyfikaty: „Szkoła Nieobojętnych Rodziców i Nauczycieli”, „Klub Nieobojętnych Seniorów” oraz „Drużyna Nieobojętnych Harcerzy”, podpisane przez Burmistrza Miasta Zgorzelec oraz Przewodniczącego Stowarzyszenia „RoPSAN”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zgorzelec.naszemiasto.pl Nasze Miasto