Most kolejowy w Zgorzelcu to niezwykły most
Most kolejowy w Zgorzelcu, który łączy polski i niemiecki brzeg Nysy Łużyckiej, został wybudowany w 1847 roku według projektu Gustava Kießlera. To jeden z czterech najdłuższych mostów kamiennych w Polsce i najdłuższy most kamienny w Niemczech. Ma 448 m długości i jest krótszy od mostu w Bolesławcu (519 m), od którego jednak jest wyższy (maksymalnie 35 m nad lustrem wody).
Architekturę mostu wzorowano na kamiennych mostach rzymskich, dlatego jego wygląd przypomina rzymskie akwedukty, charakteryzując się podobną lekkością, prostotą i elegancją formy. Do jego budowy wykorzystano granit wydobywany na miejscu i przywożony z oddalonego o 10 km kamieniołomu, zaś część cementu sprowadzono aż z Anglii i Tarnowskich Gór.
Most kolejowy w Zgorzelcu - znaczenie podczas wojny
W czasie II wojny światowej most długo stanowił ważną drogę ewakuacji taboru niemieckiego, dlatego długo zachował się w całości. Jego fragment, wycofujące się oddziały niemieckie wysadziły dopiero 7 maja 1945 r. Odbudowany w 1954 r. stanowi obecnie część międzynarodowego europejskiego korytarza transportowego E 30 Berlin – Drezno – Zgorzelec – Legnica – Wrocław – Katowice – Kraków – Przemyśl – Medyka – Lwów – Kijów. Ze względu na brak trakcji elektrycznej na całym odcinku między Węglińcem a Dreznem ruch pociągów odbywa się za pomocą lokomotyw spalinowych.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?