Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Napęd na obie osie. Kiedy warto w niego zainwestować?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Samochody typu crossover, SUV to w tej chwili jedne z najmodniejszych segmentów na rynku. Większość z nich poza wysokim prześwitem oferuje napęd na obie osie, który w trudnych sytuacjach na drodze może się okazać nieocenioną pomocą.

Nowoczesne napędy AWD to mechanizmy naszpikowane elektroniką. Chociaż u różnych producentów sposób ich działania jest nieco inny, w przypadku większości popularnych aut typu SUV mają wspólny cel. Jest nim taki rozdział mocy na poszczególne koła, aby samochód zawsze zachował optymalną trakcję. Wbrew powszechnej opinii zalety takiego rozwiązania odczuwa się nie tylko w trudnym terenie. Na wilgotnej, a tym bardziej zaśnieżonej drodze w mieście taki samochód jest znacznie mniej podatny na niekontrolowany poślizg.

– Dlatego warto dopłacić za napęd na obie osie. Jego walory docenimy szczególnie zimą, kiedy samochód będzie stabilniejszy i łatwiej pokona wzniesienia – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.plS.A.

Ale żeby skorzystać z walorów napędu AWD samochód musi być wyposażony w odpowiednie opony. W mroźnych i śnieżnych warunkach muszą to być bezwzględnie zimówki. O ile w przypadku samochodów z napędem na jedną oś dopuszcza się montowanie innych par opon na przód i tył, w przypadku napędu 4x4 wszystkie powinny być jednakowe.

– Dotyczy to zarówno rzeźby, jak i wysokości bieżnika. To bardzo istotne w kwestii poprawnego działania układu przeniesienia napędu i systemów bezpieczeństwa, na czele z układem stabilizacji toru jazdy ESP – mówi Filip Fischer.

Aby systemy działały poprawnie, różnica w bieżniku nie może być wyższa niż 1-2 mm. Powyżej 3-4 mm na śliskiej nawierzchni ESP nie zadziała z pełnią swoich możliwości. Samochód nie będzie maksymalnie stabilny, a ponieważ to auto z napędem na obie osie dodatkowo narazimy go na przyspieszone zużycie i uszkodzenie centralnego dyferencjału. Producenci samochodów informują o tym w instrukcjach obsługi, ale kierowcy bardzo często pomijają, lub bagatelizują takie uwagi.

Jeszcze większym problemem zimą będzie jazda na oponach letnich.

– W niskich temperaturach ich mieszanka stanie się zbyt twarda i napęd niezależnie od rozdziału mocy na koła nie będzie w stanie utrzymać stabilnego toru jazdy. Zamiast dwóch będą ślizgać się cztery koła. Ponieważ opony letnie nie mają tylu nacięć co zimówki, szybko zabiją się śniegiem i nie będą w stanie samodzielnie się oczyścić – ostrzega Filip Fischer.

Dlatego eksperci przekonują, że napęd na obie osie to świetne rozwiązanie, nie tylko na bezdroża. Aby skorzystać z jego wszystkich walorów trzeba jednak pamiętać o zaleceniach producenta dotyczących stosowania odpowiedniego ogumienia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olesnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto