Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Początki zimy już dają się we znaki. Czy Wrocław jest na nią przygotowany?

Aneta Kolesińska
Aneta Kolesińska
Jakub Mielcarz
Jakub Mielcarz
Aneta Kolesińska/PolskaPress
We Wrocławiu, jak i w całej Polsce, daje się odczuć pierwsze oznaki zimy. Spółka Ekosystem szykuje się więc do wyjazdu na wrocławskie trasy. O bezpieczeństwo kierowców będzie dbało ponad 90 pługosyparek. Na czym polega przygotowanie urządzeń i pojazdów do zimy? Dowiedz się w poniższym artykule.

Zima już za pasem

Co roku w zimę odśnieżenia wymaga 1155 km wrocławskich dróg, 1,5 tysiąca chodników i 113 ścieżek rowerowych. Wszystkie te nawierzchnie są bardzo narażone na gołoledź, co jest bardzo niebezpieczne dla kierowców. Jaka zima będzie w tym roku?

W trakcie sezonu zimowego, który trwa we Wrocławiu od 1 listopada do końca marca, służby miejskie dbają o stan ponad 1155,63 km dróg.

- Podczas przeglądów weryfikujemy sprzęt, którego nasi wykonawcy używają do prowadzenia działań w sezonie zimowym. Weryfikujemy też ilość zgromadzonych środków chemicznych stosowanych, by przeciwdziałać skutkom zimy. W sumie wykonawcy zgromadzili prawie 4,5 000 ton soli i ponad 1000 ton kruszywa na swoich bazach przed sezonem. Musimy mieć pewność, że w sytuacji pogorszenia warunków atmosferycznych, wykonawcy niezwłocznie podejmą odpowiednie działania – mówi Piotr Różewicz, Dyrektor Operacyjny Ekosystem.

W razie pogorszenia się sytuacji na drodze (intensywnych opadów śniegu lub oblodzenia) służby miejskie są gotowe w każdej chwili rozpocząć prace w konkretnym rejonie Wrocławia. Czas ich stawienia się na drodze po usłyszeniu hasła "zima" wynosi maksymalnie jedną godzinę. Z kolei każda akcja odśnieżania lub zapobiegania poślizgom może trwać nawet 10 godzin.

- Prowadzimy nieustający monitoring warunków pogodowych w wiarygodnych źródłach, dodatkowo nasze miejskie patrole sprawdzają stan nawierzchni w praktyce. W sytuacji wystąpienia niekorzystnych warunków rozpoczynamy akcję niezwłocznie, a nasi kierowcy wyjeżdżają na swój sektor – mówi Andrzej Filipowicz, dyrektor operacyjny firmy Eneris, która odpowiada za zimowe utrzymanie miasta w dzielnicy Fabryczna i na Psim Polu.

Pługosyparki - gdzie będą pracować?

Do głównych zadań służb miejskich w okresie zimy należy usuwanie śniegu i zapobieganie oblodzeniom. Oprócz tego, służby kontrolują miejskie chodniki, przystanki, ścieżki rowerowe i parkingi. Kontrolą podczas zimy objęte są także drogi krajowe nr 5 i 94, wojewódzkie, powiatowe i gminne (mające istotne znaczenia dla sprawnego dojazdu i komunikacji). Na początku są oczyszczane te drogi, które mają największe znaczenie strategiczne.

- Warto przy tym pamiętać, że odśnieżanie i zabezpieczanie przed śliskością dróg wewnętrznych, osiedlowych, zakładowych czy placów przed dworcami kolejowymi autobusowymi odpowiadają zarządcy terenu. Z kolei obowiązek oczyszczania chodników zawsze leży w gestii właścicieli przylegających nieruchomości – mówi Aleksandra Palus, rzecznik prasowy Ekosystem.

Czy mieszkańcy mogą być spokojni o przygotowanie do zimy?

W zeszłorocznym sezonie zimowym służby miejskie przeprowadziły łącznie 25 pełnowymiarowych akcji odśnieżania, na co złożyło się 2300 zużytych ton soli i 11000 przejechanych kilometrów.
W tym sezonie na ulicach Wrocławia zobaczymy 91 pługosyparek (56 pługosyparek jezdniowych i 35 pługosyparek chodnikowych), które będą czuwały nad bezpieczeństwem na:

  • ponad 1155 km dróg
  • 113 ścieżkach rowerowych
  • 1500 chodników
  • 2000 przystankach komunikacji miejskiej
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto