Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektryfikacja linii kolejowej Węgliniec - Zgorzelec zakończy się za dwa lata

HAK
polskapresse
Elektryfikacja linii kolejowej Węgliniec - Zgorzelec zakończy się za dwa lata. Tak zapowiada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Spółka jest w trakcie wybierania najlepszej oferty, złożonej w przetargu. Projekt ma kosztować 70 mln złotych.

O elektryfikacji odcinka linii kolejowej Węgliniec - Zgorzelec mówi się od kilku lat. Do tej pory były to tylko plany, jednak PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdza, że projekt zamierza wykonać do końca 2019 roku. Projekt ma pochłonąć 70 mln zł. Na początku tego roku ogłoszono przetarg na wykonanie inwestycji.
- Obecnie jesteśmy na etapie oceniania ofert na realizację tej inwestycji, jakie zostały złożone w postępowaniu przetargowym. Zawarcie umowy wykonawczej przewidujemy we wrześniu tego roku. Roboty budowlane powinny się rozpocząć w marcu przyszłego roku. Cały projekt zostanie ukończony w grudniu 2019 roku - informuje Bohdan Ząbek, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dlaczego elektryfikacja 27 kilometrów odcinka linii kolejowej E30 pomiędzy Węglińcem, a Zgorzelcem jest tak ważna? Ponieważ dla pociągów jest to trasa międzynarodowa i łączy zachodnią część Europy, ze wschodnią. Zapewnienie przejazdu lokomotywą elektrycznym, skróci przede wszystkim czas podróży.
- Inwestycja wpłynie na skrócenie czasu przejazdu, m.in. dzięki wyeliminowaniu w Węglińcu konieczności zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Poprawi się przepustowość linii, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Elektryfikacja pozwoli także na usprawnienie ruchu towarowego w południowo–zachodniej części Polski. Przewozy towarowe staną się sprawniejsze i szybsze, tym samym bardziej konkurencyjne względem drogowych - dodaje Ząbek.

Projekt „Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec–Zgorzelec” realizowany będzie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Niestety o mały włos, a do inwestycji mogłoby nie dojść po mimo, że mówi się o niej od wielu lat. Wszystko za sprawą Ulricha Moellke z Deutsche Bahn, który poinformował w ubiegłym roku , że Niemcy w ciągu najbliższych 5–7 lat nie planują elektryfikacji odcinka Drezno–Görlitz–granica państwa. Po tej wiadomości pojawiły się pogłoski o tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wycofały się na ten sam okres z elektryfikacji odcinka po polskiej stronie. Szybko okazały się one nieprawdziwe, a spółka kolejowa ogłosiła przetarg. Jak przyznaje Bohdan Ząbek, PKP liczy na to, że inwestycja w Polsce, zmusi naszych zachodnich sąsiad ów to przeprowadzenia jednak prac również u siebie.

Elektryfikacji linii kolejowej E30 to poprawa komfortu jazdy nie tylko dla pociągów towarowych, ale również pasażerskich. Jadąc ze Zgorzelca do Wrocławia, konieczna była przesiadka w Węglińcu do pociągu, napędzanego lokomotywą elektryczną. Dla wielu pasażerów było to uciążliwe. Dworzec kolejowy w Węglińcu również pozostawia wiele do życzenia. Liczymy na to, że poprawa jakości będzie znaczna.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zgorzelec.naszemiasto.pl Nasze Miasto