Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Węglińca do Paryża i Berlina? Tak było kiedyś. Jak zmienił się dworzec PKP? (ZDJĘCIA)

Justyna Orlik
Justyna Orlik
Jak zmieniał się dworzec PKP w Węglińcu?
Jak zmieniał się dworzec PKP w Węglińcu? fotopolska.eu/Justyna Orlik
Dworzec w Węglińcu przeszedł ostatnio prawdziwą metamorfozę i wygląda naprawdę reprezentatywnie. Jest kącik zabaw dla dzieci, przestronna poczekalnia i dużo udogodnień dla pasażerów. Jak to wyglądało kiedyś? Podróż pociągiem w latach 80-tych nie dziwiła nikogo. Niewiele osób posiadało samochód, a kolej oferowała podróże niemal w każdy zakątek Polski. Jednym z głównych punktów na mapie był wtedy Węgliniec - "zagłębie lokomotyw". Wiele pociągów ze Zgorzelca miało tutaj swoją "przesiadkę", a podróżni wybierali się nie tylko do Wrocławia, ale i w głąb Europy.

Dawny dworzec PKP w Węglińcu

Stacja w Węglińcu powstała w 1846 roku i nosiła nazwę "Kohlfurt", a przez dwa lata po wojnie "Kaławsk". Dopiero w 1947 r. nastąpiła zmiana nazwy i dziś to Węgliniec. W lipcu 1945 roku, kiedy pojawiła się tu pierwsza grupa kolejarzy z Poznania w celu uruchomienia węzła, okazało się, że są jedynymi Polakami. To na nich spoczął obowiązek powołania władz miejskich.

Dworzec w Węglińcu. To stąd odjeżdzały pociągi do Paryża i Berlina. Teraz jest w remoncie
Dawniej na dworcu w Węglińcu działała restauracjafotopolska.eu/mat. prasowe PKP/Justyna Orlik

Już w latach 50. z Węglińca odjeżdżał pociąg do Warszawy, choć wówczas kolej oferowała przejazd na 11 trasach. Z kolei w 1966 i 1967 roku z małego miasteczka na Dolnym Śląsku można było podróżować do Paryża, Berlina, Erfurtu, Wismar i Arnstadt, a w latach 90. również do Monachium. Z czasem kolej przestała oferować podróżnym możliwość dojazdu do odległych miast w Europie, a sam dworzec zmieniał się w ruinę. Zmieniło się to pod koniec sierpnia br. Inwestycja, realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz środków własnych, trwała nieco ponad półtora roku.

Dworzec w Węglińcu. To stąd odjeżdzały pociągi do Paryża i Berlina. Teraz jest w remoncie
fotopolska.eu/mat. prasowe PKP/Justyna Orlik

Kompleksową renowację przeszła bogato zdobiona detalem ceglana elewacja. Znajdziemy na niej wzory kwietne, kolumny w stylu korynckim, a także postacie zwierząt, w tym m.in. orłów. W partiach szczytowych elewacji odtworzono zegary. Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się na parterze w zachodniej części budynku w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy. Podróżni znajdą tam przestronną, jasną poczekalnię z oświetleniem nawiązującym do historycznego charakteru dworca. Wyposażono ją w ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowością jest również specjalna strefa dziecka, znajdująca się za szklaną witryną. W przestrzeni obsługi podróżnych nie zabraknie toalet oraz niewielkiego lokalu na wynajem. Dworzec posiada też własną salę kinową oraz windy.

Dworzec w Węglińcu. To stąd odjeżdzały pociągi do Paryża i Berlina. Teraz jest w remoncie
fotopolska.eu/mat. prasowe PKP/Justyna Orlik

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. zakończona przebudowa dworca w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Łączny koszt inwestycji to nieco ponad 41 mln złotych brutto.

Czy było warto? Przekonajcie się sami

od 12 lat
Wideo

echodnia.euNowa fantastyczna atrakcja w Podziemnej Trasie Turystycznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zgorzelec.naszemiasto.pl Nasze Miasto