Inwestycja w Węglińcu warta jest ponad 32 miliony złotych, a zakończenie prac planowane jest w połowie 2022 roku. To jeden z 17 dolnośląskich dworców, który przechodzi modernizację w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jednocześnie jest to jedna z najtrudniejszych i najbardziej złożonych inwestycji. Póki co wygląda na to, że perfekcyjnie udało się połączyć stare z nowym.
- W ramach inwestycji przebudowane zostały budynki tzw. Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do budynków dworcowych. Najważniejszym zadaniem w ramach inwestycji jest przebudowa budynku Nowego Dworca pochodzącego z 1865 roku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Renowację przeszła ceglana elewacja dworca wraz z bogatym detalem architektonicznym, która zostanie podkreślona przez nocną iluminację. Przy ścianach elewacji restauracji zostały poddane wiaty peronowe oparte na odtwarzanych na wzór historycznych kolumnach. Ciekawostką jest przywrócenie zegarów tarczowych na elewacjach od strony torów. Wśród innych prac mających na celu przywrócenie dawnego wyglądu dworca warto wyróżnić odtworzenie na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej. To nie koniec zmian. Projekt przebudowy zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, ocieplenie budynku od wewnątrz, wymianę stropów, a także wzmocnienie konstrukcji zadaszenia i wymianę poszycia dachowego- informuje Bartłomiej Sarna z PKP S.A.
Metamorfozę przejdzie również wnętrze budynku. Na parterze, w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy znajdującej się w zachodniej części dworca, zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych składającą się z poczekalni, poczekalni dla rodziców z dziećmi, pomieszczenia kas biletowych oraz toalet. Natomiast w części, gdzie w XIX wieku znajdowała się poczekalnia 1. i 2. klasy, docelowo mają mieścić się kameralna sala kinowa oraz przestrzeń wystawiennicza prowadzona przez samorząd lokalny. W reszcie skrzydła wschodniego zaprojektowano pomieszczenia przeznaczone dla Straży Ochrony Kolei. W przestrzeni związanej z obsługą podróżnych zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowoczesny system informacji głosowej.
Poza budynkiem tzw. Nowego Dworca przebudowie poddany został również sąsiadujący z nim, pochodzący z 1846 roku, Stary Dworzec, który jest stylizowany na zamek obronny z dwoma symetrycznymi wieżami mierzącymi 18,6 m każda. Podobnie jak w przypadku Nowego Dworca renowacji poddana została elewacja zabytkowego budynku wraz z detalami architektonicznymi, które podkreśli iluminacja. Dawny dworzec przeszedł również przebudowę wnętrz.
To jednak nie koniec zmian. Historyczny budynek kas towarowych będzie pełnił nową funkcję stanicy rowerowej ze stojakami i punktem mycia jednośladów. Dodatkowo dostosowana i przebudowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez montaż windy została kładka nad torami biegnąca w kierunku miasta.
Zobacz najnowsze zdjęcia dworca kolejowego w Węglińcu!
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?