Przeszło 160 przedsiębiorców złożyło do tej pory w Urzędzie Miasta i Gminy Bogatynia wnioski o pomoc finansową. Zsumowana pula środków niezbędna do ponownego uruchomienia przez nich działalności przekroczyła już kwotę 3,5 mln złotych. Spotkanie w ZSZ miało na celu pomoc przedsiębiorcom w uporządkowaniu spraw związanych z prowadzeniem firmy. Większość z nich bowiem, choć utraciła miejsca pracy i możliwość zarobkowania, dla ZUS, czy urzędu skarbowego wciąż jeszcze prowadzi działalność gospodarczą.
Na co mogą liczyć przedsiębiorcy ?
URZĄD SKARBOWY
- Poszkodowani przez powódź nie muszą na razie wpłacać podatku dochodowego. Rozliczenie nastąpi na koniec roku, zgodnie z terminem złożenia rocznej deklaracji podatkowej. Do tego czasu US wstrzyma się od wszelkich ponagleń i egzekucji.
- Płatnicy VAT muszą złożyć wniosek o odroczenie terminu złożenia deklaracji. Wówczas dopiero zostanie odroczony termin płatności, a wraz z nim nie będą naliczane odsetki.
- W przypadku zniszczonej kasy fiskalnej, do pisma skierowanego do US należy dołączyć oświadczenie serwisanta o braku możliwości odczytu. Jeśli kasa została całkowicie utracona, o tym fakcie również należy powiadomić US.
Uwaga: Nie można wznowić działalności bez sprawnej kasy fiskalnej.
- Wszelkie kontrole ze strony US zostaną wstrzymane do czasu unormowania sytuacji przedsiębiorców, a ewentualne, późniejsze kontrole, traktowane będą ze szczególnym zrozumieniem trudnej sytuacji w jakiej się znaleźli.
Bliższe informacje dotyczące uregulowań prawnych w przypadku osób, których firmy dotknęła powódź, można uzyskać na stronie www.uszgorzelec.pl
ZUS
- W związku z utratą w wyniku powodzi dokumentacji niezbędnej do ustalenia świadczeń i praw do emerytur, rent lub zasiłków, w okresie popowodziowym przyjmowane będą jakiekolwiek dokumenty zastępcze oraz w razie konieczności także oświadczenia świadków. W tym celu jednak należy złożyć w ZUS stosowne oświadczenie.
- Płatności składek ubezpieczeniowych za miesiące lipiec – wrzesień, ze względu na zaistniałą sytuację będą przesunięte do końca grudnia.
ZUS zadeklarował również udostępnienie dokumentacji w formie elektronicznej wszystkim tym, którym dokumentacja zaginęła w trakcie powodzi
PUP
- Poszkodowani w powodzi przedsiębiorcy, którzy byli związani z urzędem pracy umowami dofinansowania do nowo tworzonych miejsc pracy i wciąż mają obowiązek ich utrzymania, mogą złożyć wniosek o umorzenie pozostałej części refundacji.
- Również osoby korzystające ze środków finansowych na podjęcie własnej działalności gospodarczej mogą składać wnioski o ich umorzenie. W wypadku osób, które utraciły firmy będą mogły ponownie zwrócić się o wsparcie finansowe na podjęcie działalności.
- Przedsiębiorcy mogą się ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na wypłatę wynagrodzeń dla swoich pracowników z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Pożyczka ta również może być umorzona.
Do wszystkich wniosków składanych w PUP należy dołączyć dokumentację zdjęciową, opis sytuacji oraz zaświadczenie z Urzędu Miasta i Gminy lub Ośrodka Pomocy Społecznej o zniszczeniach spowodowanych powodzią.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?