Zgorzelec - kiedyś miasto mostów. Poznaj naszą historię

MAK
Zgorzelec - niegdyś miasto mostów. Zgorzeleckie mosty łączące dwa państwa to nie tylko ścieżka komunikacyjna. To także wyraz solidarności, otwartości i serdeczności obydwu narodów. Choć burzliwa historia naszego miasta odnotowała i zniszczenia poprzez zbombardowanie i pożary tych środków transportu, dziś możemy cieszyć się ich obecnością.

Na terenie Zgorzelca są trzy mosty: Most Miejski im. Jana Pawła II, Most Staromiejski i wiadukt kolejowy. W historii miasta na początku XX wieku odnotowano występowanie sześciu przejść łączących oba brzegi Nysy. W maju 1945 roku zostały zniszczone wszystkie mosty łączące Görlitz ze Zgorzelcem. Zbombardowane bądź spalone nie pozostawiły po sobie śladu. Dziś możemy cieszyć się trzema mostami, a każdy z nich ma niewątpliwie ciekawą historię.

Most Miejski zwany dawniej Mostem Libereckim bądź Reichenberger Brücke, kiedyś wspierany na czterech potężnych filarach został wybudowany w 1875 roku. Przez wiele lat był jedynym Zgorzeleckim mostem. A w późniejszych i tak uznawany za najważniejsze miejsce w przeprawie przez Nysę. Przez most przebiegała również linia tramwajowa, więc dzięki temu łączyła obie części miasta tą wygodną formą komunikacji miejskiej.

Niewątpliwie bogatą historię ma Most Staromiejski. Pierwszej wzmianki na temat konstrukcji drewnianej, w miejscu dzisiejszego Mostu Staromiejskiego, dopatrujemy się w 1298 roku. Ze źródeł wynika, że regionalny architekt Wendel Roskopf w 1536 roku zaproponował plan budowy kamiennego mostu. Jego plan nie powiódł się ze względu na ograniczenia finansowe. Most dwukrotnie stanął w płomieniach w 1641 oraz 1813 roku. Drugi żywioł – woda zniszczyła most po raz kolejny w 1897 roku. Kruchość i nietrwałość mostu powodowała, że nawet lekka powóź była w stanie go naruszyć i zniszczyć. Miejsce to jednak było ważne i wyjątkowe. Przez most przebiegał szlak handlowy Via Regia, czyli droga królewska. Na tym szlaku obowiązywały specjalne prawa. Via Regia prowadziła od Hiszpanii aż po Rosję. Na początku XX wieku w latach 1906 i 1907 doszło do budowy solidnego, stalowo – kamiennego mostu. Silny i potężny przetrwał jednak tylko do 1945 roku. Wtedy, jak wszystkie inne mosty w Zgorzelcu został zrównany z ziemią, na skutek wysadzenia w powietrze, przez niemieckich żołnierzy. Po moście pozostały ruiny, które przez pięć lat były symbolem wojny i podzielenia miasta.

W 2002 roku doszło do podpisania porozumienia, które to mówiło o utworzeniu przejścia granicznego w miejscu Mostu Staromiejskiego. W 2004 roku odbyło się uroczyste otwarcie nowego mostu. Mieszkańcy obu państw świętowali uroczyście i radośnie to wydarzenie. W 2007 roku została zniesiona kontrola graniczna na moście, w związku z wstąpieniem Polski do strefy Schengen.
Po dziś dzień nowoczesny już Most Staromiejski cieszy się ogromną popularnością zarówno mieszkańców, jak i turystów. Przedmieście Nyskie i Most Staromiejski to obowiązkowy punkt turystyczny miasta.

Most kolejowy, zaprojektowany przez Gustava Kießlera, który łączy polski Zgorzelec z Niemieckim Görlitz powstał w 1847 roku. Jego monumentalna bryła przenosi nas w czasy XIX w. Łukowa kamienna konstrukcja o długości 475 metrów i 35 przęseł, które składają się z 6 sekcji, wzbudza podziw dla architektów i wykonawców sprzed wieków. Wspólny most kolejowy jest najdłuższym mostem kamiennym w Niemczech, a czwartym co do wielkości w Polsce. Ta imponująca konstrukcja nawiązuje do rzymskich kamiennych mostów. Jest razem z wiaduktem kolejowym w Bolesławcu, najcenniejszym zabytkiem architektury i sztuki inżynierskiej kolei.

Wiadukt powstał w imponującym czasie, w przeciągu trzech lat od rozpoczęcia budowy. Część filarów rzecznych została zbudowana na palach, część na zwykłym fundamencie, sięgającym litej skały, a część na fundamencie wspartym na pokładach żwiru. Ze względu na panujące ówcześnie warunki atmosferyczne sięgające -20°C budowę przerwano przed zimą, a potem gruby lód pokrywający Nysę wysadzono za pomocą prochu strzelniczego i kontynuowano budowę filarów rzecznych. W trakcie budowy dochodziło do wielu przeszkód m.in. przesunięcie filarów i zwiększenie prześwitu łuków, co zaowocowało komplikacją prac i wyższymi kosztami. Ostatecznie most kolejowy został oddany do użytku 1 września 1847 roku. W 1945 roku niemieckie wojska również wysadziły fundament mostu, odbudowany został w 1954 roku. Polsko – Niemieckie kolejowe przejście graniczne od marca 2015 roku nie spełnia swojej pierwotnej funkcji – nie obsługuje ruchu pasażerskiego.

Flesz - posypały się mandaty, czy też popełniasz ten błąd?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3