Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nieudany prezent? Co z nim zrobić?

Małgorzata Zagrodzka
arc. polskapresse
Co roku świąteczny klimat celebrowany jest przez niemal wszystkie rodziny. Jedni chętniej poddają się zakupom, a drudzy z powinności i obowiązku, pełni niechęci i niecierpliwości kupują to co uznają za dość fajne. Co jednak zrobić z prezentem, który się nie udał? Czy można go zwrócić, wymienić?

Zakupy w supermarketach, na jarmarkach, targach, w internecie i na prezentacji najnowszych garnków. Wszędzie tam, gdzie coś sprzedają, my chcemy zajrzeć i kupić. Psycholodzy i socjolodzy zajmujący się konsumpcją w okresie świątecznym mogą swobodnie obserwować swoje teorie, a my niczego nie świadomi uczestniczymy w jednym wielkim eksperymencie.
Co jeśli prezent okaże się za mały? Za szeroki? Zbyt ekstrawagancki, albo po prostu nie fajny?
- Kilka dni temu kupiłam dla wnuczki zestaw do paznokci, takie specjalne lakiery i lampę, aby paznokcie przez dwa tygodnie mogły wyglądać jak świeżo pomalowane. Do tego zakupiłam specjalny zmywacz i waciki. Zadowolona z siebie i swojej pomysłowości zadzwoniłam do córki i powiedziałam, że mam dla naszej Joasi świetny prezent, a ona powiedziała mi, że Asia już dawno taki sprzęt posiada. Chciałam oddać i z powrotem otrzymać pieniądze, ale sprzedawczyni nie zgodziła się i zaproponowała ewentualnie wymianę – skarży się pani Teresa Demant ze Zgorzelca.

Takich przypadków jest wiele, zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Prawo konsumenta jest nieugięte i warto wiedzieć co, kiedy i gdzie można zwrócić, wymienić lub naprawić.
- Rzeczy kupione poza lokalem, czyli sprzedaż na odległość lub internetowa podlega zwrotowi tylko do kwoty 50 złotych. Wszystko powyżej jest dobrą wolą sprzedawcy. Dotyczy to również sprzedaży na przeróżnych prezentacjach np. garnków. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy, jeżeli taka przewiduje to, w terminie zazwyczaj nie dłuższym niż dwa tygodnie. W stacjonarnych sklepach zwrócić możemy prawie wszystko. Sprzedawca jednak może towar wymienić lub poddać naprawie. Zwrot pieniędzy należy się w przypadku ewidentnej niezgodności z opisem towaru. Zwrotowi podlegają także towary z przeceny. Oczywiście podstawą do zwrotu jest dowód sprzedaży czyli paragon. Może to być również wydruk z terminala płatniczego, lecz nie zawsze sprzedawcy chcą go honorować. W przypadku nieskutecznego zwrotu, posiadając dowód kupna, klient może zwrócić się z prośbą do rzecznika praw konsumenta, a ten uruchomi proces upominawczy – informuje Izabela Marcinkowska, powiatowy rzecznik konsumentów w Zgorzelcu.

Warto więc dokładnie przemyśleć prezenty. Doinformować się, co i kto potrzebuje oraz rozważnie podejmować decyzję w sprawie kupna. Nawet przy gorących namowach i waloryzowaniu towaru przez sprzedawcę, dobrze zachować zdrowy rozsądek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zgorzelec.naszemiasto.pl Nasze Miasto